Po serii dobrze przyjętych artykułów o historii takich legendarnych marek jak Supreme i Stussy, czy całkiem niedawno opublikowanych wpisach o Carhartt WIP oraz Black Scale, postanowiliśmy wziąć na dywanik markę Undefeated aka UNDFTD.

Zanim przedstawimy Wam markę i sklep należałoby wspomnieć i pokrótce opowiedzieć o dwóch osobach, które za tym wszystkim stoją. Założycielami byli James Bond oraz Eddie Cruz.

jamesbondJames Bond na co dzień był reżyserem teledysków. Swoje dzieciństwo spędził w filadelfijskim sklepie Kicks ‘N Lids, którego właścicielem był jego ojciec. Po pewnym czasie postanowił porzucić reżyserkę i odciąć się od świata. Jego odskocznią była podróż po wyspach południowego Pacyfiku, gdzie mógł wraz z żoną odpocząć, posurfować i przede wszystkim naładować baterie. Po powrocie przyszedł czas na poważne zmiany i decyzje, a jedną z nich było założenie sklepu K-Bond.

 

 

 

 

eddie cruzEddie Cruz urodził się i wychował na Bronxie w Nowym Jorku. W 1989 roku został zatrudniony przez James’a Jebbię (późniejszego założyciela Supreme) na stanowisko menadżera sklepu Parachute w SoHo, dzielnicy która była epicentrum kreatywności, skupiała muzyków, artystów i świat mody. W 1993 roku Eddie przeprowadził się do Los Angeles, gdzie otworzył i zarządzał sklepami Stussy/Union. Po pewnym czasie zaczął ściągać z NY i od Nike niesamowite Dunki i inne popularne wówczas kicksy, które sprzedawały się w kilka chwil. I to właśnie wtedy przyszedł mu do głowy pomysł, żeby otworzyć swój sklep z kicksami. Jednak to wciąż była wówczas tylko myśl. Niedługi czas po tym Eddie poznał sklep K-Bond, o którym wspominaliśmy Wam kilka linijek wcześniej.

Na jednym ze spotkań, które miało miejsce na przyjacielskim grillu w domu Paula Mittlemana (dyrektora kreatywnego Stussy), żony Jamesa i Eddiego postanowiły połączyć siły i namówić ich do współpracy oraz rozważenia pomysłu o wspólnym biznesie. I takim sposobem zaledwie półtora roku później powstało Undefeated. Oficjalne otwarcie pierwszego flagowego sklepu marki odbyło się 11 września 2002 roku. Ich lokal graniczył wówczas z takimi sklepami jak Stussy czy Union.

Na pierwszy rzut chłopaki przygotowali kolaborację z firmą Nike. Bazą tego projektu był model Nike Dunk w białej wersji kolorystycznej oraz z logotypem marki na pięcie. Jednak nie zawsze może być tak jak sobie to zaplanujemy. Niestety tak też było i tym razem – zamiast dogadanych 48 par butów z gumową podeszwą, brand z Oregonu przez pomyłkę przysłał tyle samo par, ale z… szarą podeszwą. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze, a na pewno lepiej niż myśleli, bowiem Nike w ramach rekompensaty przesłało kolejne 48 par – tym razem właściwych Dunk’ów. Przygód było wiele, ale jak wiadomo początki zawsze są trudne, grunt to wyciągnąć odpowiednie wnioski. James i Eddie zyskali mocny rozgłos, a przecież wcale tego nie planowali.

undefeated

Jeśli chodzi o nazwę – Undefeated to odzwierciedlenie ich zamiłowania do sportu, muzyki, ale także słabość do sztuki i mody. Chłopaki stwierdzili, że ich firma może być alternatywą dla Foot Lockera, ale mają jedną przewagę –  są bliżej i mają lepszy kontakt ze swoimi klientami. Nazwa marki symbolizuje nieprzeciętność, mistrzostwo oraz wielki talent i dyscyplinę, czyli wszystko to z czym kojarzy nam się sport, ale mimo wszystko jest uniwersalne. Głównym założeniem brandu jest inspirowanie ludzi by stawali się coraz lepsi i przekraczali swoje dotychczasowe granice. Najzwyczajniej w świecie chcą abyśmy byli ‚niepokonani’. Ciekawe i rzadko spotykane przesłanie, chyba się z nami zgodzicie.

Za projektem logotypu 5Strikes stał sam Adam Levite. Chciał on stworzyć coś równie mocnego i silnego co nazwa marki, ale jednocześnie prostego i łatwego do zapamiętania. Jeśli uruchomicie swoją wyobraźnię to zobaczycie, że te kreski są dokładnie takie same jak te, które zapisujemy, gdy coś liczymy. Autor odniósł się do walki z konkurentami, kiedy to wygrywamy pięć gier z rzędu i odchodzimy niepokonani. Może to także przypominać odliczanie zastrzelonych samolotów czy przeciwników przez amerykańskich żołnierzy podczas II Wojny Światowej.

union-stussy-undefeated-la-brea-avenue-streetstyle-los-angeles-california

undefeated-nike-lab-pop-us-los-angeles-1

Za miejsce swojego pierwszego sklepu chłopaki wybrali ulicę La Brea, która znana była z siedzib jednych z najbardziej popularnych streetwearowych brandów. Na dzień dzisiejszy Undefeated ma 4 sklepy w Kalifornii, jeden w Las Vegas i dwa w Japonii.

Ciekawostką na temat ich sklepu na La Brea jest ogromny billboard umieszczony nad sklepem, którego sponsorem raz na 3 miesiące była firma Nike. Chłopaki postanowili wspólnie, że będzie on niejako ‚galerią’, w której będzie można zobaczyć pracę różnych artystów. Poniżej znajdziecie kilka przykładów, więcej możecie wygooglać.

billboard 1 billboard 2 Billboard 3

Bond i Cruz tworzą od lat zgrany zespół. James wraz z zespołem designerów odpowiada za kwestie nowych projektów, natomiast Eddie stoi za sprawami biznesowymi i sklepowymi. Oczywiście nie zawsze są oddzielnie, wspólnie tworzą te ważniejsze projekty i przedsięwzięcia. Mimo wszystko, jeśli chodzi o sneakersowe kolaboracje to w głównej mierze odpowiada za nie Eddie.

Jak już wcześniej wspominaliśmy główną inspiracją jest dla nich sport, choć zdarza się, że sięgają także do klimatów wojskowych. Połączenie tych właśnie dwóch światów to jest to co wyróżnia ich na tle innych streetwearowych marek. Uważają, że sport i wojsko to podobne ideologie, reżimy, terminologia, hierarchia władzy oraz organizacja i jednolite stroje.

Kolejna kwestia, dzięki której wychodzą przed szereg to jedne z najlepszych kolaboracji na rynku. Należałby tu wspomnieć chociażby o opisywanych przez nas wcześniej butach Dunk High. Następnym smaczkiem są chociażby jedne z najdroższych Jordanów w historii, czyli limitowane do ilości 72 sztuk i warte kilkadziesiąt tysięcy dolarów, Air Jordan 4, które inspirowane były wojskową bomberką MA-1. Poza projektami z Nike/Jordan ekipa UNDFTD współpracowała między innymi z Beats by Dre, adidas, A Bathing Ape czy New Balance. Z częścią z nich możecie zapoznać się w takich magazynach jak Complex czy Sole Collector, które stworzyły osobne artykuły na ten temat.

Jeśli chcecie być na bieżąco z nowościami marki to koniecznie sprawdzajcie tag UNDEFEATED w naszym magazynie.

W Polsce odzież Undefeated mają w swojej ofercie sklepy Urban City, Szpaner, Warsaw Sneaker Store, AtafApartment 8, Black Town.