- Reklama -NikeNike

Czy custom sneakersów odrodzi się dzięki wielkim markom?

Począwszy od zeszłego roku aż po dziś dzień krąży mi po głowie custom sneakersów. Nie mówię tu o malowaniu supermana na cholewce swojego buta, ale działaniach poszczególnych marek jak Nike, Reebok czy adidas. Mam na myśli projekty, kolaboracje oraz eventy. Też to zauważyłeś, że wszystkie te firmy coraz częściej zahaczają o custom?

Nie zrozumcie mnie źle. Raz jeszcze wyjaśnię. Nie mówię tu o customie typu malowanie postaci z kreskówek czy wrzucaniu graffiti z muru z Twojej dzielni na buty tylko o własnoręcznym ozdabianiu swoich butów czy kupowaniu tych zrobionych przez współpracowników danej marki.

Pierwsze zabawy markerem po cholewce jakie przychodzą mi do głowy to moment, w którym Kanye West złapał markera i pobazgrał odrobinę po adidas Gazelle. Znajdziemy tam między innymi napisy “KIM” czy “TIL DEATH DO US PART”. Pamiętam, że robiliśmy tak w podstawówce, jak już buty były u kresu swojego życia i można było zrobić z nimi wszystko co się chciało. Nic z tego projektu Westa (jeśli można to tak nazwać) nie wyszło, ale kto wie czy to nie był swego rodzaju sygnał dla rynku. Zwykłe jedno zdjęcie w Social Media dla jednych nic nie znaczy, a dla innych może dać inspirację do działania.

Custom sneakersów od strony designerów

A co powiecie o całkowitej odmianie klimatu, stylu i wyglądu danego buta? Tu do głowy przychodzi mi nie kto inny jak sam Errolson Hugh z Acronym i jego Air Force 1 Low z zamkiem błyskawicznym na boku.

Jako kontynuację jego dzieła mogę uznać Virgila Abloha z Off-White, który najpierw zrobił niesamowitą kolekcję The Ten, a teraz wydaje kolejne warianty w tym samym klimacie. Jak dla mnie jego kolaboracja z Nike to był już inny, wyższy level współpracy pomiędzy marką a artystą czy designerem.

https://www.youtube.com/watch?v=kBhCeYFtq-s

Nie bawił się on w wymyślne materiały jak skóra antylopy pasącej się na zachodnim brzegu Nilu tylko wieczorowymi porami. On zdecydował się na dekonstrukcję, w zależności od modelu na większą lub mniejszą, i tknął w dany model nowe życie. Poprzerabiał metki, dodał własne napisy, metki, akcenty. Po wyjściu z jego pracowni but już nie wygląda tak samo. Tego chyba nikt nie zrobił na taką skalę z żadną marką. Dla mnie to coś nowego i interesującego.

No powiedzcie sami, czy po zobaczeniu jego napisów zrobionych markerem na podeszwie sam nie chciałeś pobazgrać na swoich butach? Nie raz widziałem w sieci jak dzieciaki same rysowały na podeszwie „Air” czy „Zoom” czy dodawały mniej lub bardziej oczywiste oznaczenia elementów swojego buta. Jego akcja z cudzysłowem wyszła poza jego własne projekty!

Custom sneakersów od strony marek

Teraz może przejdę do samych marek. Takie chociażby Nike od roku, jak nie dwóch mocno ciśnie z eventami w największych miastach na świecie, które poruszają się wokół customu.

Jedną z ostatnich takich akcji jest tour Nike On Air, który krąży po świecie i przeprowadza warsztaty w największych i najważniejszych miastach takich jak Paryż, Londyn czy Nowy Jorku. Dan z TheSoleSupplier byli na jednym z taki eventów w Londynie. Nie będę się zbytnio rozpisywał, sami zobaczcie jak to wyglądało.

Pod koniec 2017 roku Nike celebrowało 30-lecie powstania Air Force 1. Odbyło się wówczas wiele kolaboracyjnych projektów, powstały świetne warianty, ale oprócz tego na świecie miały miejsce ciekawe wydarzenia, w których aktywizowano zaproszonych gości.

Dla przykładu podam specjalne stoisko Nike podczas ComplexConu. Poniżej zobaczycie jak Beija starała się stworzyć swój własny projekt i jak to wyglądało od środka.

W Europie też się wiele działo. Chociażby w Niemczech tamtejszy sklep Snipes zaprosił sneakersowych influencerów, kolekcjonerów i blogerów na specjalny event, podczas którego głównym bohaterem była biała wersja Air Force 1. Video relację zobaczycie pod tym spodem

https://www.youtube.com/watch?v=o1uSuMYHHyM

Do tego można jeszcze doliczyć warsztaty, wykłady i spotkania jakie przeprowadzało Nike wraz z wspomnianym wyżej założycielem marki Off-White – Virgilem Ablohem. Podczas Off Campus, bo tak nazywało się to wydarzenie można było posłuchać dyskusji i wykładów największych i najlepszych przedstawicieli świata mody i designu.

Jednym z gości warsztatów Nike Off Cambus był nasz znajomy Chef The Sneakerhead, który zagościł w Londynie. Poniżej możecie zobaczyć co stworzył. Polecamy sprawdzić w między czasie nasz wywiad z Dominikiem.

Polskie podwórko

Czy na naszym podwórku dzieje się coś podobnego? Na pewno nie na taką skalę, ale coś tam poszczególne marki próbują zdziałać. Jednym z ostatnich takich eventów była akcja Reebok Classic dla kobiet zatytułowana #BadzPonad.

Podczas kobiecych warsztatów zorganizowanych przez Reebok Classic, dziewczyny miały okazję zapiąć swoje Club C Zip i wyrazić swój indywidualny styl. Pod okiem ekspertki – Moniki Góreckiej – projektantki biżuterii mogły stworzyć biżuterię dla butów.

reebok warsaw spire reebok warsaw spire 1

Jak widzicie powyżej na tych zaledwie kilku przykładach możemy zaobserwować fakt, że marki mocno wskoczyły na wagon zwany „custom sneakersów”. Pozwalają nam wdrażać swoje własne wizje w życie oraz starają się abyśmy my sami byli kreatywni i wyrażali siebie.

Jak dla mnie bardzo fajna forma aktywacji podczas spotkań, eventów czy wydarzeń związanych z premierami. Czas pokaże jak mocno wejdzie to w życie i mainstream, bo fakt, że zaistniało jest już oczywisty.

 

Ten post może zawierać linki afiliacyjne.

- Reklama -Nike
- Reklama -Nike

ZOBACZ NASTĘPNE ARTYKUŁY:

Continue to the category