WTAPS, streetwearowa marka z Japonii narodzona w połowie lat ’90 z ruchu Ura-Harajuku, pomimo trochę mniejszej popularności na europejskim rynku jest jednym z najbardziej znaczących azjatyckich brandów. Rzesza fanów marki, która mocno się z nią utożsamia sprawiła, że Double Taps (poprawna wymowa nazwy) stało się również ważnym kolaboracyjnym partnerem dla kilku sneakersowych producentów. Oto krótka historia ich współprac – w tym projekty z kultowymi markami, takimi jak BAPE, New Balance i Vans.
Jeśli chodzi o początki i stylistykę marki – Tetsu Nishiyama od zawsze był fanem wojskowych mundurów, jarał się praktycznością, procesem produkcji oraz materiałami i ta fascynacja przerodziła się w odzieżową markę.
Od samego początku odzież WTAPS była bardzo pożądana, a to dlatego, że były dostępne tylko w Japonii i wyprzedawały się prawie natychmiast. Dziś WTAPS rozszerzyło swoją obecność na świecie i tworzy ponadczasowe elementy, które nadal pozostają aktualne po kilku sezonach od premiery. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat japońskiej marki to sprawdźcie nasz osobny artykuł o jej historii.
Przechodząc już do głównego tematu tego artykułu, czyli sneakersowych kolaboracji WTAPS. Na pierwszy ogień mamy dla Was zestawienie kolaboracji jako pojedynczych akcji, a dopiero później dowiecie się o projektach z marką Vans.
Undefeated x Timberland 3-Eye Lug – 2008
Pierwsza współpraca z marką Timberland była wsparta przez kalifornijską ekipę Undefeated. Cała trójka wybrała do przeprojektowania boat shoes Timberland 3-Eye Lug.
Ciemnobrązowa skórzana cholewka została przyozdobiona specjalnym kontrastowym wzorem na toeboxie oraz dopieszczona futerkiem na wyściółce. Brązowe skórzane sznurówki przewleczono przez metalowe oczka. Całość została postawiona na kontrastowej jasnej podeszwie.
Ambush x BAPE Creepsta – 2011
WTAPS w 2011 roku kolejny raz weszła w trójstronną kolaborację. Tym razem ich partnerem byli koledzy z japońskiego rynku. Przy jednym stole zasiedli Tet z dwójką założycieli marki Ambush i przeprojektowali buty Creepsta od marki BAPE.
Owocem ich współpracy był elegancki, minimalistyczny but ze skóry z plecionką i z oczkami w kształcie litery D. Do wyboru mieliśmy wtedy wersję w kolorze czarnym oraz niebieskim.
Clarks Desert Boot – 2013
W 2013 Double Taps zostało zaproszone do jednego stołu projektowego przez designerów Clarks Originals. Owocem tego spotkania była limitowana wersja kultowej sylwetki Clarks Desert Boot.
To co udało się im uzyskać i stworzyć to zamszowa wysoka cholewka w szarym beżu dopełniona brązowymi sznurówkami i czarną pętelką na tyle, a całość osadzono na pomarańczowej podeszwie crep. Branding pojawił się na metce na języku oraz wspomnianej pętelce.
Timberland 6 Inch Boot – 2017
Do drugiej współpracy z marką Timberland doszło w 2017 roku. 9 lat po pierwszym przedsięwzięciu ekipa Tetsu współpracował z marką już samodzielnie, a na swoim warsztacie mieli dobrze wszystkim znany model 6 Inch Boot.
Założyciel japońskiej marki postawił na kolor szarawy, który zabarwił również podeszwę, język oraz sznurowanie. Jednak najważniejszym aspektem tego projektu były pikowane boczne sektory cholewki, które nadały temu wydaniu wyjątkowości. Branding japońskiej marki pojawił się na zapiętkach.
New Balance 992 – 2020
Projekt z New Balance był jednym bardziej zaskakujących projektów 2020 roku, ale z drugiej strony aż dziw bierze, że New Balance zwlekał z kolaboracją z WTAPS aż tyle lat. Każdy miłośnik japońskiej marki nosi albo buty Vans, albo właśnie sneakersy ekipy z Bostonu. Pewnie mało słyszałeś o tym projekcie, ale sprawdź jego ceny na rynku wtórnym, chociażby na StockX.
Tetsu Nishiyama zdecydował się zgodnie ze stylistyką marki pójść all in w militarne barwy. Zatem klasyczne połączenie zamsz plus siateczka przyjmuje odcienie beżu, wojskowej zieleni i szarości, które przełamano pomarańczem na biało beżowej podeszwie.
WTAPS x Dr Martens 1460 Boots – 2021
Z okazji 60 lecia sylwetki Dr Martens 1460 Boots japoński brand WTAPS zaprojektował jedną z najbardziej nietypowych wersji w historii tego modelu.
Skórzana cholewka w kolorze czarnym sięgająca za kostki ma kilka elementów, które wyróżniają to wydanie na tle innych i sprawiają, że buty pozostaną w naszej pamięci na długo.
Po pierwsze z przodu widzimy odsłonięty kawałek stalowego toeboxu. Na boku pięty Tetsu Nishiyama umieścił informacje o całej kolaboracji, a całość wygląda jak specyfikacja wojskowego sprzętu.
Jednak najważniejszym elementem, który z miejsca przykuwa uwagę jest brak tradycyjnego wiązania. Zastąpiono je szerokimi pasami zapinanymi na sporych rozmiarów klamry umieszczone na bokach cholewki.
WTAPS x New Balance 990v2 – 2021
Przy tym projekcie Tetsu 'Tet’ Nishiyama, założyciel japońskiej marki, sięgnął po cztery odcienie szarości. Jak wiecie, szara kolorystyka to ważny element tożsamości New Balance. Dzięki prostemu podejściu do tej kolorystyki, NB mógł skupić się na jakości i funkcjonalności produktu. Neutralne odcienie szarości sprawiają, że 990v2 staje się ponadczasową i wszechstronną sylwetką.
To co wyróżnia to wydanie na tle innych to wprowadzenie skóry o fakturze piłki do koszykówki. Motyw ten pierwotnie pojawił się w modelu New Balance 998. Teraz TET wykorzystał go nie tylko na języku, ale również przy kołnierzu i zapiętce. Pozostała część konstrukcji to wysokiej klasy zamsz oraz lekka siateczka. Ponadto, z dodatkiem podeszwy środkowej ABZORB, ten but jest znacznie wygodniejszy niż jego poprzednik NB990v1.
WTAPS x VANS
Osobną linię kolaboracyjną poświęcamy samej marce Vans, z którą WTAPS współpracowało już od 2007 roku, dzięki czemu uzyskaliśmy aż kilkadziesiąt świetnych projektów.
Założyciel marki, Tetsu Nishiyama, w swojej pracy nie tylko interesował się wojskową stylistyką, ale również sięgał po inspirację do innej swojej pasji, czyli skateboardingu. To właśnie dzięki desce i przyjaciołom z Los Angeles poznał Berto Reichty’ego, jednego z inicjatorów powstania Vans Syndicate. Ta specjalna linia powstała w 2005 roku i była swego rodzaju odpowiedzią na Nike SB, a celem było stworzenie lepszych jakościowo butów w specjalnych pudłach i sprzedawanych w skateshopach.
Na początku działaności do współpracy zaproszono szereg znaczących postaci świata streetwearu, takich jak Carhartt WIP, RAD i Fucking Awesome, a także osobistości pokroju Shawna Stussy, Luki Meiera oraz właśnie Tetsu i jego markę WTAPS.
To dzięki tej kreatywnej współpracy Vans zaprezentował nową stronę marki i stworzył autentyczną kulturę, której skaterzy chcieli być częścią.
Wszystko to odbywało się w ramach specjalnego przedsięwzięcia „Vans #1 Waffle Lovers Club”, które powstało w 2006 roku z inicjatywy Teta. Był to sposób podzielenie się swoją miłością do marki Vans i zgromadzenie podobnych przyjaciół kochających amerykańską markę, tak jak rzesza wiernych fanów podążająca za surową militarną estetyką WTAPS. Przedsięwzięcie odniosło natychmiastowy sukces i stało się symbolicznym hasłem w kolejnych produktach i działaniach.
Na przestrzeni kilkunastu lat na sklepowych półkach zadebiutowało naprawdę sporo kolaboracyjnych projektów Vans x WTAPS. Oczywiście zdecydowana większość z nich bazowała na motywie „Bones”. Chodzi o dwie skrzyżowane kości, które powstały w hołdzie i nawiązaniu do kultowej ekipy Powell Peralta Bones Brigade. Jeździły w niej takie legendy jak Tony Hawk, Rodney Mullen, Steve Caballero, Lance Mountain, Tommy Guerrero i Mike McGill.
„Zrobiłem logo kości, aby noszący je skaterzy mieli takie same ubrania, jak uniformy” – wyjaśnił Ten w wywiadzie dla Vans na Paris Fashion Week. „Nie pamiętam dokładnie, kiedy użyłem go po raz pierwszy. Ale dawałem to moim przyjaciołom, aby mogli nosić i reprezentować swoje ekipy”.
Jeśli spodobał Ci się ten artykuł to koniecznie sprawdź pozostałe utrzymane w podobnym tonie i tematyce. Na pierwszy ogień kolaboracje streetwearowe:
- Aime Leon Dore i ich sneakersowe kolaboracje (i nie tylko). Kompletny przewodnik
- Kompletny przewodnik po kolaboracjach Parra x Nike
- 5 kolaboracji Jeff Staple x Nike, o których nie masz pojęcia
- Kompletny przewodnik po kolaboracjach Undefeated x Nike
- Sneakersowe kolaboracje JJJJound. Oto kompletna lista projektów
- Kompletny przewodnik po WSZYSTKICH kolaboracjach Supreme x Nike
a następnie projekty, za którym stoją raperzy, designerzy i celebryci