Dla Nike ten tydzień nie będzie wcale lepszy od poprzedniego, kiedy to ich akcje poleciały w dół po słabszych niż zakładano wynikach finansowych. Teraz dostali 14 milionów dolarów kary za terytorialne blokowanie sprzedaży piłkarskich akcesoriów i pamiątek.
Urzędnicy z Unii Europejskiej nałożyli na amerykańskiego giganta ogromną karę w wysokości €12.5 miliona EUR za ich praktyki stosowane między innymi w ich sklepie internetowym, a wszystko to po dwóch latach śledztwa przeprowadzonego w 28 krajach Europy.
Według raportu Unii Europejskiej Nike nielegalnie i niezgodnie z przepisami blokowało w latach 2004-2017 sprzedaż pamiątek i akcesoriów najbardziej znanych i lubianych klubów, jak chociażby FC Barcelona, Manchester United, Juventus, Inter Milan, A.S. Roma oraz Francuskiej Federacji Piłkarskiej.
„Fani piłki nożnej często cenią markowe produkty swoich ulubionych drużyn, takie jak koszulki lub szaliki. Nike uniemożliwiło wielu licencjobiorcom sprzedaż tych markowych produktów w innym kraju, co doprowadziło do ograniczenia wyboru i podwyższenia cen dla konsumentów. To nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych.” – stwierdziła europejska komisarz ds. Konkurencji Margrethe Vestager.
A o jakie gadżety chodzi? Wśród licencjonowanych produktów znajdziemy nie tylko wspomniane wyżej koszulki czy szaliki, ale również kubki, torby, pościel, zabawki oznakowane logo lub innymi grafikami odnoszącymi się do klubów piłkarskich. Dzięki specjalnym umowom strona udzielająca licencji daje licencjobiorcy możliwość korzystania z chronionych praw dla określonych produktów.
Problem dotyczył szeregu klauzul bezpośrednio zakazujących licencjonowanej sprzedaży poza dane terytorium, zobowiązywanie do przekazywania zamówień (spoza danego kraju) do Nike czy nakładanie podwójnych opłat licencyjnych za sprzedaż poza dany obszar.
To jednak nie koniec nielegalnych praktyk amerykańskiej marki spod znaku Swoosha. Nike sięgało również do gróźb zerwania umowy z licencjobiorcami, jeśli ci sprzedawali towary poza określonym obszarem, odmawiała dostarczania hologramów „oficjalnych produktów”. Firma z Oregonu przeprowadzała też kontrole, by sprawdzić, czy jej kontrahenci wywiązują się z – jak się okazało – nielegalnych zapisów.
Pomimo, że nielegalne praktyki trwały 13 lat to Komisja Europejska zniwelowała karę o 40%, ponieważ Nike zdecydowało się dobrowolnie współpracować i poddać się karze.