Oto buty adidas POD-S3.1, czyli kolejny miesiąc i kolejna nowy model ze stajni adidas Originals. Widać, że projektanci niemieckiej marki nie spoczywają na laurach i ciągle szukają godnego następcy modelu NMD, który podciągnął markę do góry. Czy to będzie bohater tego artykułu to czas pokaże.
Zanim jednak dojdzie do premiery to warto poznać 3 bardzo ważne aspekty dotyczące wspomnianego modelu i jedną dodatkowy, który przyda się już za kilka chwil.
Poruszę tu tematy związane z inspiracjami, a sam adidas określa to następująco:
Inspirujemy się przeszłością, ale nie pozwalamy, by zdominowała ona nasze myślenie.
Do tego dorzucamy punkty związane z technologią, a także amortyzacją w podeszwie, która teraz jest trójwymiarowa i łączy trzy różne systemy. Dochodzi jeszcze temat cholewki i ostatni punkt czysto techniczny.
Bez zbędnego owijania w bawełnę zapraszam do sprawdzenia całej listy.
Co oznacza skrót P.O.D.S.
P.O.D.S. czyli Point of Deflection System to koncept, będący efektem wieloletniego doświadczenia adidasa w projektowaniu butów sportowych.
Ale o co chodzi?! Jest to system amortyzacji oparty na nowatorskim rozwiązaniu w postaci wprowadzenia komór w podeszwie. Jak dotąd tłumienie uderzeń o powierzchnie odbywało się na podeszwie środkowej, a teraz zaczyna się już na etapie podeszwy zewnętrznej.
Głównymi zaletami tego systemu było większe możliwości tłumienia uderzeń oraz około 20% większa stabilność, dzięki której jeszcze lepiej chroniono Achillesa.
System komorowy był skonstruowany w taki sposób, że ściany komory odkształcają się elastycznie pod obciążeniem spowodowanym siłą uderzenia o podłoże. Pochłaniały w ten sposób ciśnienie, a następnie powracały do swojego pierwotnego kształtu. W ten sposób udało się zredukować siłę uderzenia bezpośrednio w fazie lądowania.
Kliknij w powyższe zdjęcie.
Kiedy i gdzie to wprowadzono? Warto tu wspomnieć chociażby buty adidas EQT Cushion oraz Support z 1995 roku.
Amortyzacja i podeszwa
Wewnętrzna podeszwa pięty została wykonana z pianki BOOST – innowacyjnej technologii zapewniającej najwyższą amortyzację i zwrot energii włożonej w każdy krok. Zaprezentowano ją światu w 2013 roku. Tym razem designerzy niemieckiej marki zdecydowali się na umieszczenie technologii BOOST wyłącznie pod piętą – w miejscu pierwszego kontaktu stopy z podłożem.
Z kolei na przodzie mamy miękką piankę EVA wraz wytrzymałą gumą od spodu, która optymalizuje amortyzację i zwiększa poczucie wygody i dopasowania. Ten element zaczerpnięto z butów z 1995 roku, co wyjaśniliśmy w poprzednim punkcie.
Na koniec warto wspomnieć o umiejscowionym w centralnej części elemencie – Point of Deflection Bridge, który jest integralnym elementem konstrukcji buta, zapewniającym stabilizację i sprężystość. Inspiracją do jego powstania był wprowadzony po raz pierwszy w 1989 System Torsion, który udowodnił, że elastyczna podeszwa wspomaga naturalny ruch stopy.
Budowa cholewki
Te buty łączą inspirację dawnymi modelami adidas z plecioną cholewką, która idealnie przylega do stopy i zapewnia jej wsparcie. Na tyle widzimy pętelkę niczym w Yeezy, a przy wiązaniu dodatkowy ściągacz.
Cholewka jest jednoczęściowa i wykonana z plecionki / siateczki. Podobny materiał widzieliśmy chociażby przy adidas ZX Flux, natomiast linia cholewki może Wam przypominać EQT Cushion ADV.
Na bokach umieszczono z jednej strony trzy naniesione termozgrzewalnie paski. Natomiast od strony wewnętrznej widzimy wyżej wspomniany ściągacz. Przy oczkach na sznurówki zamontowano dodatkowe plecione i wytrzymałe wzmocnienie.
O podeszwie przeczytaliście już w punkcie poprzednim.