Patta – czym obecnie jest? To bardziej sklep ze sneakersami czy streetwearowy brand?
Patta zawsze starało się być czymś więcej niż tylko „sklepem ze sneakersami”. Poza byciem marką jesteśmy również kreatywną platformą dla lokalnej i międzynarodowej muzyki, sztuki, mody, wydarzeń i dystrybucji.
Ile osób tworzy obecnie firmę i kto jest za co odpowiedzialny? Możesz przedstawić cały Team Patta?
Na daną chwilę trzon grupy tworzy osiem osób: właściciele Edson i Gee, nabywca Massimo, manager sklepu Tim, sprzedawca Virgil, asystent managera Danny, dyrektor kreatywny Vincent van de Waal oraz ja (Masta Lee), dyrektor mediów i projektant ciuchów.
Od Waszej przeprowadzki (i ponownego otwarcia sklepu) minęło już trochę czasu. Wyszliście już z dołka i jesteście zadowoleni z obecnej sytuacji? Wiecie, gdzie zrobiliście błąd?
Właściwie nie było to tak dawno, bo przenieśliśmy się do naszego obecnego sklepu w październiku 2012 roku. Zajęło nam trochę czasu żeby przyzwyczaić się do nowej lokalizacji, ale ogólnie wyszło nam to na dobre i jesteśmy bardzo zadowoleni zarówno z naszego nowego sklepu jak i lokalizacji w jakiej się znajduje. Trzeba popełniać błędy żeby się na nich uczyć i iść naprzód. Wszystko jest w porządku.
[vimeo 52690171 630 450]
Jak wygląda u Was struktura biznesu? Sklep internetowy, dystrybucja własnych ciuchów czy sklep stacjonarny – co obecnie ciągnie waszą firmę do przodu?
Wszystko ma swoje wzloty i upadki oraz plusy i minusy. Nie ma żadnych konkretnych elementów, które mógłbym wymienić. To rzeczy takie jak swoboda, kreatywność, zainteresowanie i ciężka praca sprawiają, że umacniamy się jako marka i firma.
Jak widzicie siebie za powiedzmy dwa lata? W jakimi kierunku chcecie się rozwijać?
Ciężko stwierdzić. Wiadomo, że mamy plany na przyszłość, ale ten biznes bezustannie się zmienia. Najlepiej nie zagłębiać się w to za bardzo i iść w kierunkach w których czujemy się swobodnie i pewnie.
Słynęliście z niesamowitych kolaboracyjnych projektów z takimi firmami jak Nike, Asics czy adidas Originals, ale dawno się u Was nic nie działo. Firmy zrezygnowały ze współpracy czy może Wy odpuściliście temat?
Zewnętrzny świat nie jest świadom wielu czynników, które mają wpływ na takie kolaboracje. Po pierwsze, praca nad takimi projektami jest długotrwałym, czasochłonnym procesem, począwszy od powstawania produktu i na jego wypuszczeniu na rynek kończąc. Naszym priorytetem było najpierw naprostowanie naszej sytuacji biznesowej, a później zajęcie się pozostałymi sprawami. W tym momencie skupiamy się na naszej własnej marce i asortymencie produktów. Poza tym w zeszłym roku współpracowaliśmy z takimi markami jak Converse, Stüssy, Uncommon oraz KangaROOS, która wypuściła jedne z ulubionych butów Kanyego Westa. Więcej zajawkowych projektów szykujemy na naszą przyszłoroczną dziesiątą rocznicę.
Jak dużą przykładacie wagę do reklamy w Internecie, social media i nawiązywaniu/rozwijaniu kontaktów ze stronami internetowymi typu Hypebeast oraz Highsnobiety etc.
Do reklamy nie tak dużą, ale zdecydowanie przykładamy wagę do mediów społecznościowych i stron streetwearowych. To szybki i skuteczny sposób na uzyskanie opinii i dowiedzenie się co piszczy w streetwerowej bańce, której jesteśmy częścią.
Działalność globalna jest dla Was ważna czy może wolicie działać lokalnie, w Amsterdamie i tam promować swój sklep?
Nawet przed powstaniem Patty działalność globalna zawsze była dla nas istotna. Mamy siedzibę w Amsterdamie, ale stale podróżowaliśmy, poznawaliśmy otwartych ludzi i znajdywaliśmy fajne rzeczy za granicą. To wszystko pomogło przy sukcesie Patty i chcemy odwdzięczyć się na skalę światową zamiast trzymać to wszystko dla siebie. Holandia jest na to zdecydowanie za mała.
Czy sneakersowa/streetwearowa scena w Amsterdamie wyróżnia się czymś na tle Europy czy może wszystko idzie w tym samym kierunku co u reszty? Zainteresowanie tą tematyką rośnie, czy może wręcz przeciwnie – powoli wygasa?
Ten światek znacznie się zmniejszył odkąd jest tyle informacji i produktów ogólnodostępnych na wyciągnięcie ręki. Zainteresowanie nadal jest, ale wydaje mi się, że mamy tu do czynienia z krótkotrwałymi okresami zainteresowania, ponieważ w dzisiejszych czasach zmieniają się one bardzo gwałtownie. Uważam, że każde miasto nadal ma swoje niuanse i wyróżnia się na tle innych na swój sposób.
Parę słów od Was do naszych czytelników i być może przyszłych klientów…
Dzięki wielkie za wasz czas i zainteresowanie. Miejcie oko na naszą nadchodzącą dziesiątą rocznicę i bądźcie w kontakcie poprzez media społecznościowe www.patta.nl
______________________
Kasia Kasia – do Ciebie lecą wielkie podziękowania za tłumaczenie