- Reklama -The Illest Instagram
Strona głównaArtykułyFelietonO tym jak moodboardy i kuratorzy przejęli Instagram. Plus 10 kont, które...

O tym jak moodboardy i kuratorzy przejęli Instagram. Plus 10 kont, które warto śledzić

Moodboard na Instagramie? Nie wiesz co to jest? Ten artykuł w kompleksowy sposób zapozna Was z tym jak kuratorzy treści przejęli rolę influencerów. Dodatkowo w bonusie przedstawimy Wam 5 kont o tematyce streetwear i sneakers, które z zapałem śledzimy.

Ewolucja i nieustające zmiany ekosystemu mediów społecznościowych sprawiły, że na znaczeniu zyskała dość ciekawa grupa osób, którą obecnie określa się mianem kuratorów treści.

Kto to jest kurator treści i zdjęć?

Zatem kim jest ów kurator? Podobnie jak to ma miejsce przy okazji kuratorów sztuki, tak i tu można rozróżniać różne aspekty kuratorstwa. Mamy na przykład kuratorstwo towarzyszące, skoncentrowane wokół jednej tematyki lub firmy, i kuratorstwo kreatywne, stawiające bardziej na „użycie” różnych zdjęć lub treści w celu uzyskania jakiegoś efektu, zilustrowania jakiejś tematyki lub zbudowania nowej intelektualnej i klimatycznej całości.

Kuratorzy są dla nas jak selekcjonerzy, którzy wybierają dla nas najważniejsze i najciekawsze treści, które zalewają nas codziennie w sieci. Pośród tej treści są również materiały od influencerów.

jjjjound

Przewaga kuratorów treści nad influencerami, których mamy obecnie ogrom jest taki, że Ci pierwsi wydają się być bardziej autentyczni.

Influenserzy spędzają niezliczone godziny (i pieniądze), kultywując określony obraz swojego stylu życia. Wszystko jest wyidealizowane i bez skazy, żyją życiem o którym marzy każdy z nas. Tym samym takie osoby uzbierały wokół siebie ogromne liczby „followersów”.

Niestety część z nich wykorzystuje ogromną liczbę swoich obserwatorów, aby osiągnąć zysk, zwykle promując określone marki, produkty lub treści. Influencerzy nie chcą „wpływać” na swoich „obserwujących” w pozytywny sposób – chcą „wpłynąć” na nich, aby kupowali dobra materialne od marek, które są skłonne zapłacić im wystarczająco dużo, aby się u nich zareklamować.

Influencerzy zyskują status dzięki przedstawianiu idealnego stylu życia – a nie jakości lub szczerości ich rekomendacji.

Kuratorzy to osoby, które wyszukują, organizują i udostępniają swoje ulubione treści i produkty w autentyczny sposób – nie dlatego, że płacą im za podbijanie określonego produktu (choć to też już się niestety zmienia).

Kuratorzy są przede wszystkim bezstronni i autentyczni w swoich rekomendacjach i przedstawianych treściach. Dzielą się treściami, historiami i produktami, którymi są osobiście zainteresowani – a nie tylko gównem, za promowanie którego jakaś wielka firma zapłaci. Nie ma też u nich konfliktu, gdzie raz pokazują coś New Balance, a innego razu Nike.

Najważniejsze w różnicy między influencerami a kuratorami jest to, że kuratorzy są autentyczni. I to nas właśnie w tym wszystkim pociąga i kręci. Właśnie przez to konsumenci są coraz bardziej zainteresowani podążaniem za kuratorami, a nie wpływowymi osobami.

Fajnie podsumowuje to również hidden:

„Moim zdaniem ciągły strumień twoich ulubionych rzeczy mówi o wiele więcej niż zdjęcia z twojego codziennego życia, wierzę, że moi obserwatorzy znają mnie znacznie bliżej niż typowego influencera”

hidden

W które stronę podążają kuratorzy treści?

Kuratorzy, którzy osiągną pewien poziom popularności, nie zarabiają na sprzedaży uwagi swoich odbiorców reklamodawcom (główny model biznesowy Influencerów). Idą w ciut inny model fonetyzacji swoich fanów.

Część z nich tworzy swoje marki odzieżowe, patrzcie chociażby na JJJJound. Inny tworzą akcesoria i dodatki, w tym dobry jest Hidden. A pozostała część korzysta z takich platform jak Patreon, Substack lub bezpośrednie darowizn.

Dzięki temu najbardziej oddani obserwatorzy mogą „zapłacić” im bezpośrednio za ich umiejętności kuracyjne i smakowe. Dodatkowo mogą się utożsamić z prezentowanym przez nich klimatem i stylistyką. Stworzyć grupę społeczną.

Co to jest moodboard?

Z racji tego, ze wspomniani wyżej kuratorzy muszą gdzieś stworzyć swoją bazę treści, a w obecnych czasach są to w głównej mierze zdjęcia to wybierają do tego takie platformy jak Instagram, wcześniej Tumblr.

To właśnie na tej drugiej platformie powstawały pierwsze moodboardy. Żeby uprzedzić Wasze pytanie – co to jest Moodboard? od razu wrzucamy krótkie wyjaśnienie.

Dosłownie jest to „tablica nastroju”, który ma wywołać u Ciebie pewien klimat i poczucie estetyki, a także zainspirować i ukierunkować Cię do przyszłych działań. Ideą moodboardów jest uporządkowanie swoich inspiracji w jednym miejscu.

Lista 10 kont o tematyce streetwear / sneakers, które śledzimy

Żeby lepiej zrozumieć o czym tu piszemy to koniecznie sprawdźcie poniższe konta na Instagramie. Część możecie kojarzyć, a jeśli nie to koniecznie kliknijcie Follow.

hidden

@hidden.NY

To chyba najbardziej znana tablica ze wszystkich. Prowadzi ją dwudziestokilkuletni kolor z Anglii, który obecnie mieszka w Nowym Jorku. Profil na Instagramie wystartował jako moodboard dla klientów, aby mogli zobaczyć jego inspiracje, a ostatecznie szybko przekształciła się w to, czym jest dzisiaj.

Hidden.NY stał się powszechnym moodboardem w branży mody ulicznej. Jego fani, do których zaliczają się Virgil Abloh, Takashi Murakami, Don C, John Elliott i Ronnie Fieg, przyzwyczaili się do atrakcyjnego asortymentu, rzadkich zdjęć Nigo, zdjęć raperów i pożądanych sneakersów.

Jest też jakaś tajemnica, ponieważ Hidden nie pokazał swojej twarzy ani się nie ujawnił, kim jest. Ale to nie przeszkodziło mu w wykonywaniu ruchów biznesowych. Począwszy od zwykłych skarpet z literką H, a po koszulki i akcesoria.

Podsumowując to jednym zdaniem:

Wciągające spojrzenie na modę i kulturę muzyczną z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.


jjjjound

JJJJound / jrsrules

JJJJound, za którym stoi Justin Saunders, to obecnie już sporych rozmiarów przedsięwzięcie. Justin zaczynał swoją przygodą kilkanaście lat temu tworząc swoją własną stronę internetową, na której wrzucał podobne stylistycznie i kolorystycznie zdjęcia o danej tematyce. Z czasem przerobił to w studio projektowe, firmę zahaczającą o streetwear i minimalistyczną markę od akcesoriów. Przetarł drogę i wskazał innym do czego może doprowadzić odpowiednio kierowanie swoim projektem. W podobnym kierunku idzie wspomniany wyżej hidden.

Więcej o marce przeczytacie w naszych artykułach:

Co to jest JJJJound? Od moodboardu do własnego studia, marki i partnera w kolaboracjach

Sneakersowe kolaboracje JJJJound. Oto kompletna lista projektów


organiclab

@organiclab.zip

Z kolei profil numer trzy w naszym zestawieniu jest chyba największy liczbowo (w momencie pisania artykułu – 141 tysięcy fanów) profil skupiający się wokół outdooru i gorpcore’u. Zdecydowanie warty kliknięcia – Obserwuj!

Właściciel profilu wrzuca rozmaite ujęcia przyrody i pięknych widoków, jednak główną rolę odgrywają pojedyncze zdjęcia produktów i aktualnych propozycji z wyżej wymienionych sektorów.


veradvanced

@veryadvanced

Za prowadzenie tego profilu odpowiada Jordan Page (dj veryADVANCED), który oprócz tego ruszy z własną marką Colour Plus Companie.

Jordan skupia się w głównej mierze na podróży do lat ’90 i ówczesnej stylistyki. Uważa, że tamte lata były niesamowicie zróżnicowane stylistycznie, od mody hip hopowej ze Wschodniego i Zachodniego wybrzeża, poprzez grunge, heroin chic, 90s prep, kończąc na odzieży sportswearowej, gathach, rave’e i tym podobnych tematach. Obecnie wrzuca sporo aktualnych nowości i popularnych w internecie kolekcji i sneakersów.


114 index

@114.index

Jest to jeden z najważniejszych profili, jeśli szukasz uniwersalnego medium poruszającego się wokół gorpcore’u i outdoorowej stylistyki. Znajdziesz tu nie tylko pojedyncze produkty (od butów po odzież), ale również oszałamiające widoki i klimatyczne miejsca. Sporo tu również zdjęć z przeszłości i vintage’owego klimatu.


see reverse for care

@seereverseforcare

Za ten profil odpowiada nie kto inny jak sam oldmanlaan, twórca jednych z najpopularniejszych profili poruszających się wokół streetwhearu i sneakersów, zawsze w odpowiednim klimacie i świetnej tematyce.

W tym przypadku mamy zdecydowanie szersze spektrum tematyczne, ponieważ znajdziecie tu nie tylko sneakersy i odzież, ale również sporo fot sportowców, designu, artystów i muzyków. Brakuje tu jednej tematyki i składu. Wszystko co wpadnie mu w danym momencie przed oczy i uzna za świetną nostalgiczną podróż w czasie to z pewnością wyląduje na profilu.


cozyvu

@cozyvu

Za tym projektem stoi Long Thien Vu, który swoją drogę ma bardzo ciekawe stylówki, którymi warto się inspirować.

Ten profil wydaje się być jednym z najbardziej estetycznych wizualnie z całego tego zestawu naszych propozycji. Wszystko tu gra kolorystycznie i klimatycznie, przez co przeglądanie całego profilu jest niezmiernie przyjemne. Jeśli miałbyś opisać życie i klimat wokół marek Aime Leon Dore i JJJJound to ten profil powinien być pierwszym, przy którym powinieneś kliknąć Follow.


archived dreams

@archived.dreams

Jak sama nazwa wskazuje, znajdziecie tu sporo archiwalnych zdjęć, produktów i sytuacji. Sporo miejsca poświęca również na rozmaite ikony stylu, od muzyków, poprzez aktorów, kończąc oczywiście na projektantach.

Nostalgiczne podejście do tematu sprawdza się przy moodboardach idealnie. Twórca profilu – Héctor Patricio Quintanilla opowiada o tym tak:

Naprawdę podoba mi się nostalgiczne uczucie, jakie niosą ze sobą zdjęcia. Ciągle uczę się nowych rzeczy i lubię się nimi dzielić. Staram się to uprościć, aby ludzie mogli rzucić okiem na świat, który istnieje wokół nich


welcome

@welcome.jpeg

W tym przypadku jest bardzo różnorodnie. Nie ma tu konkretnej tematyki, motywu przewodniego czy usystematyzowania stylistycznego / kolorystycznego. Twórca profilu zbiera z sieci rozmaite zdjęcia, które w danej chwili mu się podobają, ale poruszają się wokół tego co go interesuje.

Zobaczycie tu design, sztukę, modę i muzykę. Na zdjęciach prezentuje nie tylko obecnie pożądane produkty i osoby, ale często podróżuje w czasie do ikonicznych momentów w historii, a także prezentuje klasyczne produkty, który pozostały w naszej pamięci na lata i teraz możemy się do nich odnieść.


gardensandseeds

@gardensandseeds

W tym przypadku mamy podobną historię co przy JJJJound. Marka i moodboard żyjące w pełnej symbiozie, funkcjonują obok siebie bez problemu i na siebie oddziaływują.

Gardens & Seeds to kreatywne studio założone przez braci oddanych kultywowaniu kreatywnych umysłów dla rozwoju ich społeczności lub „Ogrodów”. Chłopaki wierzą również, że tworzenie projektów dla dzieci ich „Ziarnkami”. Nasiona reprezentują boski plan we wszystkich rzeczach. Są statyczne, dopóki się nimi nie zajmie, dopiero wtedy ożywają. Umieszczają wiarę i wartości w GARDENS & SEEDS, aby stworzyć piękną, pielęgnowaną treść ŻYCIA.


Jak to mawiał legendarny Gary Warnett aka Gwarizm – show love and drop knowledge! 

Jeśli spodobał Ci się artykuł to byłoby super, gdybyś udostępnił go na Facebooku, Instagramie, forum czy grupie związanej ze sneakersami lub streetwearem. Podziel się dobrą wiedzą i czymś ciekawym. Może to kogoś zainteresuje i wciągnie się w naszą tematykę. Zawsze to coś więcej niż kolejny post typu: jaki będzie na tym resell.

- Reklama -Nike Blazer
- Reklama -The Illest Instagram

ZOBACZ NASTĘPNE ARTYKUŁY:

Continue to the category