Markę Stussy uznaje się za jednych z pionierów streetwearu (o czym pisaliśmy w swoim artykule), bez których nie byłoby wielu popularnych obecnie brandów, w tym między innymi Supreme. Ten nowojorski brand jest obecnie numerem jeden na rynku, a hype na produkty sięga granic. Właśnie jemu poświęcamy ten artykuł, znajdziecie to wszystko na temat Supreme, historię, ciekawostki i ważne fakty.

Marka Supreme powstała w 1994 roku, a jej założycielem był James Jebbia. Urodził się on w Stanach Zjednoczonych, ale do 19 roku wychowywał się w Wielkiej Brytanii w Sussex, gdzie swego czasu pracował w fabryce baterii Duracell. Powrócił do ojczyzny w okolicach 1984/85 roku. W latach ’80 młody James rozpoczął pracę w nieistniejącym już Parachute w SoHo wraz z założycielem Eddie Cruzem (późniejszy managerem Union Los Angeles, właścicielem Stussy Los Angeles Chapter Store i założycielem marki Undefeated), u boku którego zbierał swoje pierwsze doświadczenie w prowadzeniu sklepu.

Nie wiedziałem co ja wtedy w ogóle robie, ale wiedziałem, że uwielbiam ciuchy” – opowiada James. Po pięciu latach zrezygnował i wraz z ówczesną dziewczyną założyli pchli targ na Wooster Street, który inspirowany był tym co zobaczył w magazynach The Face oraz i-D. Projekt z czasem ewoluował do pierwszego sklepu jakim zarządzał – Union, było to w 1989 roku. Ten eksperymentalny butik handlował głównie brytyjskimi markami jak Duffer of St. George czy Fred Perry i… absolutnym potentatem streetwearowego rynku, marką Stussy.

HISTORIA SUPREME-1

To właśnie pozwoliło Jamesowi zapoznać się ze Shawnem Stussy, co przerodziło się w dobrą współpracę i wspólny interes. To właśnie James założył pierwszy sklep Stussy w 1991 roku, który znajdował się na Prince Street w Nowym Jorku, o czym wspominaliśmy w artykule o historii kalifornijskiej legendy jakiś czas temu.

Shawn robił wtedy (na początku lat ’90) kupę hajsu i myślę, że powoli szykował się do przejścia na emeryturę. Cholera! Chyba czas zacząć robić coś innego, bo nie mogę tylko na tym polegać” – wspomina James.

Kolejną ciekawostką jest fakt, że Jebbia nigdy nie jeździł na desce, podobały mu się grafiki oraz buntowniczy styl życia. Mnóstwo dzieciaków, którzy dla niego pracowali jeździło na desce i dotarło do niego, że nie ma dla nich żadnego sklepu w okolicy.

„Okay, spoko. może otworzę skateshop! Kosztowało mnie to $12000 USD, a miesięczny czynsz sięgał dwóch kawałków. Więc hej, jeśli zrobimy pięć kawałków tygodniowo to będzie zajebiście”

James w chwili założenia marki i otworzenia swojego sklepu na Lafayette Street w NY pracował jeszcze w Stussy.

HISTORIA SUPREME-3

Na początku interes nie szedł zbyt dobrze, ale jakoś sobie radził. James bardzo lubił trucki, decki oraz kółka, ale odzież dla skaterów to było coś strasznego. Kiedy ktoś myślał o skaterach to przed oczami miał 12-14 latków, natomiast w Nowym Jorku skaterzy to głównie  18-24 lata. Fakt, mogli sobie kupić czapkę czy coś takiego, ale ciuchy odpuszczali. Nie były zbyt dobrej jakości i wytrzymałości, po prostu do nich nie pasowały. Chłopaki chcieli wyrwać jakąś dupę, więc wszystko musiał dodatkowo wyglądać całkiem fajnie. I właśnie wtedy James wpadł na pomysł by ruszyć ze swoimi produktami.

Sam sklep nie powala designem, ale w pierwszej kolejności miejscem spotkań skaterów, muzyków i artystów, a dopiero w drugiej sklepem odzieżowym i skateshopem. Po środku znajduje się duża przestrzeń, a wszystko znajduje się po boku, a to dlatego, że dzieciaki wchodzą z deskami, plecakami i potrzebują dużo miejsca.

HISTORIA SUPREME-4

Nie troszczymy się o swój image, chcemy po prostu robić świetne rzeczy, sezon po sezonie. Nie chcemy robić wszystkiego dla wszystkich. Nie chcemy zadowalać mas. Po prostu chcemy rozwijać się w swoim powolnym tempie. Brand nic się nie zmienił od ponad 20 lat. To dla nas jasne i proste

Polityka marki wygląda mniej więcej tak – jeśli możemy sprzedać czegoś 600 sztuk to produkujemy tego 400. Supreme nigdy nie starało się mieć limitowanych edycji, produkowali jedynie odpowiednio małe ilości by później nie bujać się z rzeczami, których nikt nie chce i z za dużym stanem magazynowym.

Natomiast dystrybucja i handel również są ograniczone. Obecnie sklepy Supreme mieszczą się po jednym w Nowym Jorku, Los Angeles, pięć znajduje się w Japonii, a niedawno otworzono sklepy w Londynie i Paryżu. Liczba dealerów marki jest również mocno ograniczona i to tylko do sklepów stacjonarnych. W internecie odzież Supreme dostaniecie tylko i wyłącznie w ich oficjalnym sklepie online, ale jeśli ktoś chce zamówić coś dla siebie to może poszukać na forach czy w odpowiednich grupach na facebooku.

HISTORIA SUPREME-5

Może dlatego jest taki hype na ich produkty, nie każdy może je kupić. Jeśli podaż jest mała, a popyt jest duży to wiadomo jak to się kończy, jedni nakręcają drugich i ceny na rynku wtórnym rosną. Przed każdą dostawą ustawiają się przed sklepem ogromne kolejki, czasami nawet dwa trzy dni przed premierą.

Jedna z większych zadym jakie się odbyły przed sklepem w Nowym Jorku była w kwietniu 2014 podczas premiery kolaboracji Supreme i Nike przy modelu Air Foamposite. Doszło do sytuacji, w której policja była zmuszona odwołać premierę w sklepie.

Bardzo tego nie lubię, a to ze względu na to, że staramy się robić wszystko by nasze produkty były dostępne dla młodych, to jest brand dla skateów, a ja widzę na ebay nasze produkty w cenie dwa razy wyższej niż normalnie. Nie lubię, gdy ktoś daje się naciągać na t-shirt. Wole, gdy ktoś kupuje nasze ciuchy by je nosić, a nie sprzedwać dla zysku” – opowiada James.


Supream-logo

Nazwa Supreme nic wielkiego nie znaczy i nie ma za nią jakiejś wielkiej historii, po prostu spoko nazwa. Ciekawostką jest tu fakt, że Jebbia nie może zastrzec tej nazwy, ponieważ to jest zwykłe słowo z codziennego użytku, a nie nazwa własna.

Natomiast logo powstało na bazie plakatu Barbary Kruger i wykorzystuje czcionkę Futura Heavy Oblique. Jednakże obok tego możemy znaleźć również inne wersje ich logotypu, chociażby to w którym mamy literkę E z akcentem. Było to nawiązanie do francuskiego modernistycznego designera Andre Courreges’a. Kolejną interpretacją jest napis Supream, które wiąże się z legendarnym skaterem Markiem Gonzalezem, który pisząc kartki do Nowojorskiego sklepu mylił pisownie i przestawił literki, wiec powstało Supream. Kolejną opcją jest zamazane logo wzorowanym na filmie Goodfellas, wzorowane na ich tytule zaprojektowanym przez designera Saula Bassa.

Supream-logo-1 Supream-logo-2 Supream-logo-3

Przez te ponad 20 lat nowojorska marka wydała już setki koszulek ze swoim klasycznym logotypem. Jednakże, wiele z nich było dość specjalnych, a box logo było przerabiane na różne sposoby i z różnych okazji. Oto 15 najlepszych z nich.

1.Sample

Jedno z najbardziej dziwnych i rzadko spotykanych wersji to opcja Sample ze zdartym / zamazanym logotypem. Pomimo nieczytelnego napisu wszyscy i tak wiedzą o co chodzi, to pokazuje siłę marki.

sample

2.Grid

Ten projekt jest dość prosty, znane logo zostało przedstawione na papierze milimetrowym, stąd mała cienka biała kratka. Ciekawym smaczkiem są tu malutkie niebieskie kropki w każdym z rogów i wskaźnik myszki pod spodem, co może pokazywać ‚pracę w toku’.

grid

3.Sopranos

Jak sama nazwa wskazuje grafika inspirowana była słynnym serialem o mafii. Zerknijcie na literkę R, która imituje swoim kształtem broń.

sopranos

4.Los Angeles Store Opening – Hebrew

Ten wzór powstał z okazji otwarcia sklepu Supreme w Los Angeles i jest odwołaniem do dzielnicy Fairfax, która jest znana z kultury żydowskiej.

jew

5.Coca-Cola

Nowojorski brand już wiele razy przekraczał granice praw autorskich i kopiował różne motywy, jednakże w 1997 roku był na tyle mały, że upiekło się i nie było jakiś większych problemów. Enjoy Supreme było klasyczną podjebką Coca Coli.

cocacola

6.Jackson Pollock

Wersja ta była jedną z pierwszych, która wychodziła poza granice streetwearu i łączyła się ze streetartem chociażby. Jest to reinterpretacja dzieła Pollocka ‘Number One’.

pollock

7. Futura Labs x Silly Thing

Logo powstało z okazji eventu Futury w sklepie Silly Thing Store w Hong Kongu. Jest to odręczne pismo samego artysty.

futura

8. Mo Wax

Kiedy James Lavelle celebrował 21 rocznicę wytwórni Mo Wax powstało wiele kolaboracji z takimi markami jak Nike czy Converse. Z okazji listopadowej wystawy w 2014 roku w londyńskiej Saatchi Gallery powstało 50 sztuk koszulek właśnie z tym logotypem, oczywiście rozeszły się w mgnienia oka.

mo wax

9. BAPE

Z okazji kolaboracji pomiędzy tymi wielkimi tuzami streetwearu powstało ogólnie 10 wersji kolorystycznych. Logotyp to napis Supreme na tle autorskiego kamuflażu marki Bape.

bape

10. Rizzoli

Jest to nawiązanie do tomu Rizzli, książki przedstawiającej historię marki od samego początku jej istnienia. Koszulki dostali jednie znajomi i przyjaciele.

rizzoli

11. Burberry bite

Supreme wiele razy kopiowało wzory z wielkich domów mody jak Burberry, Gucci and Louis Vuitton, ten ostatni posunął się nawet do tego by założyć im sprawę w sądzie.

burberry

12. USA 9/11

Tego chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, wzór powstał na część ofiar zamach 11 września na World Trade Center.

911

13. Harajuku Store Opening – Pink Snake

Z okazji otwarcia sklepu Harajuku w Japonii powstało specjalne wydanie ze wzorem imitującym skórę węża.

harajuku

14. Japan Tsunami Relief

Ponownie oddano hołd ofiarom kataklizmu, tym razem ogromnego tsunami, które dotknęło Japonię. Pieniądze zostały przekazane do japońskiego Czerwonego Krzyża.

tsunami

15. Damien Hirst

To była jedna z ich największych kolaboracji, ponieważ weszli w kooperację z wielkim artystą Damienem Hirstem, a ten przedstawił im swoje charakterystyczne kolorowe kropy.

hirst


Nie od dziś wiadomo, że kolaboracyjne projekty Supreme z markami obuwniczymi jak Nike i ich odział Nike SB, czy długoletnia współpraca z amerykańskim brandem Vans to absolutny top. Do tego dochodzi kilka projektów z marką Timberland, Clarks czy z kilkoma innymi markami. Poniżej znajdziecie wszystkie modele i wersje kolorystyczne jakie pojawiły się w sprzedaży pomiędzy 1996 rokiem a 2015.

Nike, Nike SB oraz Jordan Brand

colabo-1 colabo-2 colabo-3


 

Vanscolabo-4 colabo-5 colabo-6 colabo-7 colabo-8 colabo-9 colabo-10 colabo-11 colabo-12 colabo-13


Timberland, Clarks, DC i produkty własne.

colabo-14 colabo-15 colabo-16

Jeśli podobał Ci ten wpis to byłoby nam miło, gdybyś się nim podzielił na swoich kanałach w mediach społecznościowych. To nas nakręci do dalszych działań i przyszłych artykułów. Dzięki.