- Reklama -Nike Air Force 1 Low SkeletonNike Air Force 1 Low Skeleton

OFF-WHITE – wszystko co musisz wiedzieć o tej marce

Mamy naprawdę twardy orzech do zgryzienia. Nie jest łatwo pisać o marce, która z powodzeniem lawiruje między streetwearem a high fashion. Dodatkowo wydobywa z obu gatunków wszystko to co najlepsze, serwując na koniec totalnie świeży produkt. Taka jest właśnie marka OFF-WHITE, założona przez Virgila Abloha.

Z tego artykułu dowiesz się kto to jest Virgil Abloh, jak powstała marka i w ogóle co to jest Off White. Podpowiemy również gdzie kupić bluzy, skarpetki czy pasek Off White. To i wiele innych ciekawych rzeczy znajdziesz w poniższym tekście.

Przejdźmy zatem do głównego tematu. Zapewne zastanawiacie się dlaczego ten artykuł to wyzwanie? No, ale jak go nie mieć, skoro mamy styczność z byłym dyrektorem kreatywnym Kanyego Westa, DJ-em, projektantem i przede wszystkim założycielem wspomnianego OFF-WHITE czy Pyrex, firmy będącej poprzednikiem Off’a.

ABLOH KANYE WEST

Na warsztat wzięliśmy brand Abloha, który oprócz tego, że mocno zakorzeniony jest we współczesnej kulturze, nie patrzy na obecne trendy i podąża własnymi ścieżkami to w dodatku oprócz ciuchów robi nawet meble! Chociaż w sumie nie wiemy czy po tej informacji zbieracie teraz szczęki z podłogi, skoro zaznajomieni jesteście z dropami Supreme, gdzie do kupienia była cegła czy inna szczoteczka do zębów lub gaśnica.

Trzeba jasno powiedzieć, że OFF-WHITE z sezonu na sezon umacnia swoją pozycję, w szczególności wśród ludzi, których nie da się zaszufladkować. W zasadzie Abloh stworzył brand, który w stu procentach odzwierciedla jego światopogląd i spojrzenie na świat mody.

Kto to Virgil Abloh i jakie były jego początki?

Protegowany Westa, tak jak słynny raper, również miał inną wizję na otaczający go świat. Obaj Panowie pochodzą z tego samego miasta. Mowa o Chi Town, jak to zwykł rymować Kanye o swoim rodzinnym mieście Chicago. Virgil rozpoczął pracę z Westem już w 2002 roku. Sam raper na łamach The New York Times wypowiedział się o nim w następujących słowach:

Virgil to jeden z najbardziej inteligentnych, dynamicznych i innowacyjnych ludzi, z którymi miałem przyjemność pracować i tworzyć. 

Od wspomnianego 2002 roku wiele się zmieniło, a sam Abloh bardzo się rozwinął. Media niejednokrotnie podkreślały, że spośród wszystkich podopiecznych tego nietuzinkowego rapera i producenta to właśnie Virgil liczy się najbardziej.

Tak jak pisaliśmy, stał się w pewnym sensie dyrektorem kreatywnym w szeregach Westa. Doradzał mu w każdej sprawie. Pomagał przy organizacji tymczasowych pop-up store’ów oraz decydował o całej otoczce związanej z trasami koncertowymi.

Swoje „trzy grosze” dorzucił nawet do okładek muzycznych – w pracę przy Watch the Throne Kanye Westa i Jaya-Z zaangażował się do tego stopnia, że został nominowany do nagrody Grammy w kategorii Best Recording Package.

VIRGIL ABLOH1 OffWhite

Przemierzył ogromną drogę zanim stał się jednym z najbardziej wpływowych osób w świecie streetwearu oraz mody, którą możemy podziwiać na paryskich wybiegach. Jego rodzice pochodzą z Ghany, ale tak jak wspominaliśmy w początkowych akapitach, wychowywał się w Chicago. Jego idolem jest Michael Jordan. Ukończył inżynierię lądową na Uniwersytecie w Wisconsin. Jest to zdecydowanie nietuzinkowy kierunek, ale tak naprawdę rzuca nam światło na twórczość Virgila, bowiem gdy wyguglujecie ten termin, otrzymacie następującą definicję:

Inżynieria lądowa określana także budownictwem lądowym i wodnym – dyscyplina nauk inżynieryjnych i technicznych kształtująca powierzchnię Ziemi pod potrzeby egzystencji człowieka. 

Czyli nic innego jak projektowanie, wznoszenie i utrzymanie wielkich budowli oraz takich konstrukcji jak mosty, drogi, kanały i zapory. Można sobie teraz wyobrazić skąd Abloh czerpał pomysły i gdzie szlifował swoje umiejętności.

Chciałem stawiać ogromne budynki, tworzyć drapacze chmur. Zorientowałem się, że skoro możesz zaprojektować najwyższy budynek to jesteś też w stanie zaprojektować zwykłą łyżeczkę Virgil wyjaśniał w ten sposób wybór kierunku.

Co więcej, jedna uczelnia nie była wystarczająca. Po ukończeniu inżynierii lądowej, otrzymał tytuł magistra z architektury na Instytucie Technologicznym w Illinois. Sami widzicie, że gość jest mega ambitny i nie znosi półśrodków.

Natomiast, jeśli spytacie się o jego źródło inspiracji to bez namysłu odpowie, że jest nią jego żona Shannon, z którą wziął ślub w 2009 roku i ma córkę. Aczkolwiek wiadomo, że lista ta jest o wiele dłuższa. W jego projektach widać kulturę zaczerpniętą z lat 80-tych ubiegłego wieku a także wysoko cenioną sztukę jak na przykład twórczość Caravaggio – malarza z okresu renesansu.

Virgil Abloh i Pyrex, A$AP Rocky oraz RSVP Gallery

Tak naprawdę kariera Virgila nie jest zbyt długa, ale w tym krótkim okresie zdążył zrobić naprawdę wiele. Stworzył Pyrex, który mocno eksploatowany był przez A$APa Rockiego i jego całe crew A$AP MOB. Oprócz tego założył męski butik RSVP Gallery, gdzie nazwa nawiązuje do francuskiej frazy répondez, s’il vous plaît, którą często stosuje się na kartkach weselnych, wysyłanych do gości. Tak naprawdę zwrot ten oznacza coś w stylu proszę o odpowiedź.

RSVP GALLERY

Warto nadmienić, że idea tego sklepu pojawiła się już w 2008 roku. Natomiast sam proces związany z otwarciem i dopięciem wszystkich szczegółów nie zajął tak wiele czasu. Virgil wspólnie z Marc Moranem ogarnęli tę miejscówkę w trzy miesiące.

Tak naprawdę ten projekt był nam potrzebny do zaspokojenia naszych egoistycznych potrzeb. Chcieliśmy mieć na własność miejsce, gdzie będziemy przechowywać świetne, często niedostępne już rzeczy, tak zwane święte Graale – tłumaczy swoją decyzję Abloh o otwarciu RSVP.

I chyba coś w tym było, skoro Virgil jak sam przyznaje uwielbia kolekcjonować różnego rodzaju torby marki Birkin, a do tego zafascynowany jest streetwearem w stylu vintage.

Ale wracając do przebiegu kariery tego projektanta to następnym przystankiem były kolaboracje z Hood By Air i współpraca z #BEENTRILL. Swoich sił próbował także jako DJ, grając razem z Theophilusem Londonem czy Sky Ferreirą.

ABLOH AND THEOPILIUS LONDON

Koniec Pyrex i początek Off White

Natomiast nas najbardziej zastanawia fakt, że pomimo ogromnego sukcesu Pyrex, Abloh postanowił zamknąć projekt, zaledwie po upływie roku i skupił się na swoim kolejnym „dziecku”, marce Off White, założonej w 2013 roku z siedzibą w Mediolanie.

Na sukcesy nie trzeba było długo czekać. Jako jedyny obywatel Stanów Zjednoczonych, został finalistą prestiżowej nagrody LVMH i pomimo faktu, że jej nie wygrał, było to dla niego olbrzymie wyróżnienie. Szturmem zdobył wybiegi mody w Paryżu i Mediolanie.

Otrzymywał coraz więcej pochlebnych opinii. Wystarczy przytoczyć słowa Bosse’a Myhra, który na co dzień przewodzi Selfridges – jednemu z najważniejszych brytyjskich departamentów, związanych z męską modą:

Obecnie mamy nowe pokolenie projektantów, którzy reprezentują i nawiązują w swoich projektach do luksusowego życia. Na szczycie tej listy jest Shayne Oliver z Hood By Air, Demna Gvasalia z Vetements oraz Virgil Abloh. 

Na główny plan wysunęło się OFF-WHITE. Virgil nigdy nie odciął się od Pyrex, twierdząc w wywiadach, że był to jego punkt zwrotny.

Pyrex umożliwił mi wejście z buta frontowymi drzwiami – mówił jeszcze w 2015 roku dla magazynu GQ i dodawał – Od tego wszystko się zaczęło. Ale tak naprawdę był to bardziej projekt artystyczny, pewien etap w moim życiu, wizja z którą nosiłem się przez wiele lat. 

PYREXKANYE WEST PYREX

Dodatkowo widział dzieciaków z Harlemu, którzy nosili ciuchy od Ricka Owensa czy Rafa Simonsa. Mimo, że był to nieco inny styl to jednak w idealny sposób docierał on i pasował do całej kultury, stworzonej przez Pyrex. Mimo wszystko Pyrex nie był wystarczający dla kolejnych pomysłów tego charakterystycznego artysty. Virgil szybko więc zapragnął rebrandingu. Poszerzył swoje horyzonty i chciał zmienić swoje podejście do mody.

Wcześniej przy Pyrex sięgał na przykład po koszule Ralph Lauren ze starych kolekcji. Kosztowały go 40 dolców za sztukę. Nakładał na nie biały napis Pyrex i numer 23, który oczywiście nawiązywał do Jordana i sprzedawał je za 500 baksów. Przy OFF-WHITE wszystko uległo zmianie.

Milan to świetne miejsce na pracę. Kapitalni współpracownicy, ogromne środki i niespotykane talenty – przekonywał Virgil na początku drogi z OFF-WHITE

Pierwsze projekty Off-White

Jednak pierwsze projekty nowego brandu nie były zaskakujące ani odkrywcze. Nawiązywały do hasła The Youth Will Always Win, które było podobne do niektórych sformułowań, używanych jeszcze za czasów Pyrex. Bluzy, koszulki, krótkie spodenki czy spodnie były niemalże identyczne a jedynym wyjątkiem była zmiana nazwy z Pyrex na Off White.

Porównania nie wprowadziły Virgila w zakłopotanie. W jednym z wywiadów skomentował ten stan rzeczy w bardzo sprytny sposób. Odnosił się do swojego idola Michaela Jordana.

To jest właśnie efekt Jordana – przekonywał, dodając do tego następne przemyślenie – Pozwól ludziom zobaczyć twój rozwój, twój wzrost. Mój mózg funkcjonuje zbyt szybko. Chcę zacząć od okrągłego zera, by jak najszybciej osiągnąć setkę. 

Dodatkowo był pewny swoich umiejętności. Był już ich zresztą pewny w 2012 roku, w momencie gdy zobaczył projekt od Balenciaga. Dotyczył on zwykłego t-shirtu. Na koszulce pojawiła się grafika sfinksa i zmodyfikowany napis JOIN A WEIRD TRIP. Dla Abloha był to dowód, że można połączyć uliczną kulturę, zawartą w streetwearze z modą z typu high-fashion.

JOIN THE WEIRD TRIP

Przy następnej kolekcji Abloh odszedł od koncepcji związanej z czarnymi pasami na białym tle, która w sumie do dzisiaj kojarzy nam się z OFF-WHITE i zaprezentował zestaw odzieżowy Nebraska. Nie była to żadna tajemnica, że podczas pracy nad tym asortymentem inspirował się Rafem Simonsem, który swoją Nebraskę pokazał już w 2002 roku.

Cały projekt był ogromnym krokiem w karierze Virgila, a media dosłownie wpadły w zachwyt. Magazyn style.com w następujących słowach skomentował ciuchy przeznaczone na wiosnę/lato 2015:

Brany coraz bardziej poważnie jako projektant, Abloh zdał sobie sprawę, że musi wkroczyć w swoją własną modową grę. 

Jeszcze przed dobrze przyjętą kolekcją na wiosnę i lato 2015 roku, Abloh wypuszczał także damskie kolekcje. Trzecia z nich była praktycznie w całości inspirowana wydarzeniami związanymi z atakiem terrorystycznym Charlie Hebdo, gdzie myślami przewodnimi były następujące hasła Dazed and still confused czy War is not over. Chyba zgodzicie się z nami, że Abloh zdecydowanie na nowo napisał definicję streetwearu.

Większa część streetwearowych brandów postrzegana jest jako taniocha. Moim celem było dodanie do tego warstwy intelektualnej i zrobienie z tego czegoś niesamowitego. W dzisiejszych czasach konsument jest o wiele bardziej świadomy. To on dyktuje zasady i mówi o tym co preferuje. Levisy vintage są dzisiaj tak samo ważne jak torebki od Hermesa. Razem występują w jednym outficie – przekonuje założyciel OFF-WHITE

VIRGIL Off White

Od momentu powstania OFF-WHITE, brand te notuje stały rozwój. To samo tyczy się social-media, gdzie już na samym początku w bardzo szybkim tempie zdobyto około 600 tysięcy obserwujących. Obecnie jest ich w granicy 3 milionów.

Off White sklep

Dodatkowo sklepy tej marki dostępne są w samych ważnych miejscach na świecie. Wystarczy wymienić tutaj między innymi Nowy Jork, Londyn, Toronto czy Singapur. Każda z tych lokalizacji może pochwalić się świetnym dizajnem. Wystarczy spojrzeć na poniższe zdjęcia.

Nowy Jork:

STORE AT NY

Londyn:

STORE AT LONDON

Toronto:

STRONE AT TORONTO

Singapur: 

STORE AT SINGAPORE

Dzięki tym miejscówkom Virgil pomnożył swój kapitał do tego stopnia, że postanowił otworzyć drugi sklep w Hong Kongu. W poniższym video możecie sprawdzić jak dokładnie wygląda cała powierzchnia:

Wyniki sprzedaży przerosły nasze najśmielsze oczekiwania. Nie sądziliśmy, że będzie aż tak dobrze – informuje Lisa Aiken Dyrektor Modowy sklepu Net-a-Porter.

Butik ten zajmuje się między innymi sprzedażą produktów OFF-WHITE w systemie on-line. Dostaniecie tam między innymi kurtki za prawie 600 dolców, koszulki warte 350 czy spodnie za 520 zielonych. Jak widać wysokie ceny wcale nie odstraszały potencjalnych klientów, co więcej ciągle ich przybywało. Można więc zadać standardowe pytanie – skąd taki sukces i świetne wyniki finansowe, skoro do czynienia mamy z tak wysokimi cenami?

Źródła można szukać w zmianie pokoleniowej wśród młodzieży. Nie nawiązuje i nie utożsamia się ona już z wczesnymi latami 90-tymi, odnajdując się za to znakomicie w latach 2000. Co więcej Virgil definiuje to społeczeństwo, klasycznym już określeniem Tumblr generation, gdzie każdy ma nieograniczony dostęp do Internetu, a wszystko jest na wyciągniecie ręki a w zasadzie palca, który przemieszcza się po ekranie iPhone’a.

TUMBLR GENERATION TUMBLR GENERATION 2

Pomimo ciągłych sukcesów Virgil Abloh wie, że ciągle musi trzymać rękę na pulsie. Nie ma tutaj miejsca na odpoczynek. W jego dłoni ciągle znajduje się telefon. Stale jest na łączach, ale nie narzeka. Mówi, że ciągle pracuje, ale tak naprawdę nie traktuje tego jako pracę. Woli nazywać to byciem w kreatywnym procesie. Ten stan rzeczy nie jest dla niego stresujący.

Mam to szczęście, że otaczam się wokół interesujących ludzi, którzy są bardziej kreatywni niż ja. Mam to szczęście, że Kanye jest moim przyjacielem. Przecież tak naprawdę byłem zwykłym chłopakiem, który jeździł na desce. Robiłem koszulki dla moich znajomych a Supreme było moim Louis Vuitton – komentuje swoją karierę Abloh.

Dodatkowo tak jak Kanye, Abloh cały czas postrzega siebie w kontekście artysty. Tak naprawdę chce się ciągle rozwijać, porównując modę i funkcję dyrektora wykonawczego do oceanu, gdzie każdy ma swój ponton lub łódkę. Niektórzy mają natomiast jachty, ale jego interesują statki. Chce mieć jeden z tych największych, który pomieści 7000 osób, a on będzie kapitanem. Trzeba przyznać, że jest to kolejne interesujące porównanie Abloha, zaraz po nawiązaniu do Michaela Jordana, o którym mogliście przeczytać we wcześniejszych fragmentach tego artykułu.

Natomiast jeszcze w sierpniu 2016 roku pojawiła się następna kolekcja OFF-WHITE zatytułowana jako Mirror Mirror. Było to oczywiste nawiązanie do słynnych słów mirror mirror on the wall who’s the fairest of them all – wypowiedzianych przez Złą Królową w ludowej niemieckiej baśni pod tytułem Królewna Śnieżka. Więcej o tym projekcie dowiecie się w poniższym materiale, udostępnionym przez magazyn Highsobniety:

W 2017 roku Abloh nie zwalnia tempa. Chyba jego największym sukcesem w tamtym roku była kolaboracja z amerykańską firmą Nike. Dzięki tej współpracy stworzył jeden ze swoich najważniejszych projektów zatytułowany jako The Ten.

Poniekąd jest to spełnienie marzeń tego wizjonera. W końcu był w „związku” z Nike na długo przed wizytą w ich siedzibie w październiku 2016 roku. Jako łepek żyjący w Rockford, stanie Illinois razem z ziomalami marzyli o świeżutkiej parce Jordanów. Z kolei sam MJ był dla niego większy niż życie, był dla niego Supermanem. Natomiast dzisiaj ma okazje siąść przy jednym stole ze wszystkimi twórczymi umysłami, reprezentującymi Nike, by przedstawić swoje własne pomysły i co najważniejsze wcielić je w życie.

ABLOH WORKS TOGETHER WITH NIKE2

Przy pierwszej wizycie na warsztat wziął klasyczny model Nike Air Force 1 w kolorystyce Triple Black. Przy użyciu noża X-ACTO wraz ze specjalnymi markerami, naniósł na cholewkę swoją wizję. Jak sam tytuł sugeruje, mieliśmy tutaj do czynienia z dziesięcioma klasycznymi butami ze stajni Nike. Virgil podzielił ten projekt na dwie fazy.

Pierwsza z nich to REVEALING, gdzie znaleźliśmy takie modele jak Air Jordan I, Nike Air Max 90, Nike Air Presto, Nike Air VaporMax czy Nike Blazer Mid. Druga to GHOSTING i w akcji widzieliśmy Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1 Low, Nike React Hyperdunk 2017 i Nike Air Max 97.

ABLOH WORKS TOGETHER WITH NIKE3 ABLOH WORKS TOGETHER WITH NIKE

Zastanawiamy się czy można lepiej trafić? Kiedyś marzył o butach sygnowanych Jumpmanem czy popularną łyżwą. Dzisiaj na tapetę bierze wszystkie popularne modele tej marki, a raperzy wspominają w swoich wersach o OFF-WHITE, gdy tylko mają ku temu okazję. Wystarczy zerknąć na RapGenius i teksty takich graczy jak Pusha T, Future, A$AP Rocky, Lil Uzi Vert czy Gucci Mane.

Dzięki takim osobom jak Virgil Abloh marzenia dzieciaków uległy nieco zmianie. Jeszcze z 10 lat temu każdy łebek zajarany kulturą hip-hop chciał po prostu zostać raperem. Pisać teksty o dziwkach, dillowaniu i gangsterce. Być Jayem, 2 Pac’iem czy Biggim i zbudować imperium jak Diddy. Teraz wizja własnej przyszłości bliższa jest ludziom pokroju Virgila.

Tworzenie ciuchów, które będą noszone przez setki ludzi. Współpraca z raperami, doradzanie im, tworzenie okładek i ogólnych wizji tras koncertowych. Takie życie świetnie odnajduje się w popularnym hashtagu #lifegoals a dlaczego akurat Abloha ludzie wynoszą na piedestał? Może dlatego, że od momentu swojej działalności koleś od razu zdał sobie sprawę, że sam w sobie jest marką, a w złoto przemienia wszystkie projekty, których się podejmie, zaczynając od DJ-ki, poprzez pracę z innymi wielkimi firmami czy domami mody a kończąc na influencerach, doradztwie Westowi i przede wszystkim OFF-WHITE c/o VIRGIL ABLOH™.

VIRGIL NA DESCE

Gdzie kupić pasek, koszulkę lub bluzę Off-White? 

Już spieszymy z informacjami. Przedstawię tu krótką listę sprawdzonych lokalizacji, w których kupicie ciuchy Off-White.

Najlepiej oczywiście sprawdzać oficjalny sklep Off White, to najpewniejsze źródło. Można rownież poszperać w dobrze znanych i szanowanych sklepach internetowych jak END Clothing, Farfetch, Antonioli, LuisaviaromaSSENSE czy polski sklep Vitkac.

Możecie również poszukać na facebookowych grupach, ale to delikatne ryzyko oszustwa. Albo mogą Cię oszukać sprzedawcy albo dostaniesz podróbkę. Nie zdarza się to często, ale ryzyko jest.

Kolejnym źródłem jest resellerski sklep lub swego rodzaju giełda Grailed.

Odradzam zakupy Off-White w Dopestore. Wszyscy wiemy jakie opinie ma ten sklep. Jeśli jakimś cudem nie ogarniasz to od razu mówię – to sklep z podróbkami! Nie warto kupować w tym miejscu.

Natomiast, jeśli chcecie być na bieżąco z nowościami, informacjami i kolekcjami o OFF-WHITE to sprawdź naszą stronę pod tym linkiem.


Pamiętajcie, że po przeczytaniu tego artykułu warto sprawdzić nasze pozostałe teksty na temat wybranych streetwearowych brandów:

- Reklama -nike sb dunk low mummy
- Reklama -nike sb dunk low mummy

ZOBACZ NASTĘPNE ARTYKUŁY:

Continue to the category