- Reklama -NikeNike

UNDERCOVER – streetwearowy brand, który robi hałas, a nie odzież

Azjatyckie brandy to zdecydowanie wyznacznik świetnej jakości, a skoro pisaliśmy już o jednej legendzie NEIGHBORHOOD to naprawdę ciężko pominąć innego świetnego gracza z tego regionu. Dzisiaj skupimy się na marce UNDERCOVER.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Kim jest założyciel marki Jun Takahashi
  • Jakie były początki japońskiej marki
  • o kolaboracjach z Nike i linii Gyakusou
  • Gdzie kupić ciuchy Undercover

Jun 3

Nasz główny bohater urodził się w 1969 roku w Kiryu, prefekturze Gunma w Japonii. Studiował modę i design na prestiżowej Akademii Mody Bunka.

W trakcie nauki zdecydował się założyć własną markę, którą dzisiaj znamy pod nazwą UNDERCOVER. Było to w 1990 roku, a w całym przedsięwzięciu pomagał mu jego przyjaciel Nigo – znajomy gość prawda? W końcu to założyciel między innymi A Bathing Ape, firmy o której zresztą pisaliśmy już jakiś czas temu na łamach naszego magazynu. Koniecznie sprawdźcie naszą pozycję: Historia A Bathing Ape (BAPE).

Jun x Nigo

Ale żeby zbytnio nie zbaczać z naszego tematu, Takahashi ukończył szkołę w 1988 roku i w każdej wolnej chwili inwestował pieniądze oraz czas na rozwój UNDERCOVER. Również mniej więcej w tym okresie, odkrył takie nazwiska jak Malcolm McLaren, Vivienne Westwood, a także zajarał się całą brytyjską sceną punku. Do tego stopnia, że był nawet wokalistą punkowo-rockowej kapeli, zajmującej się coverami Sex Pistols.

Natomiast, jeśli chodzi o samą datę powstania UNDERCOVER to w artykułach na ten temat, często podaję się rok 1993, ponieważ to właśnie w tym okresie Jun razem z Nigo otworzyli swój pierwszy stacjonarny sklep o nazwie Nowhere. Był on położony w popularnym i często odwiedzanym przez młodzież dystrykcie Harajuku w Tokio. 

W tamtych czasach był to całkowity powiew świeżości. Miejscówka od razu się przyjęła, więc obaj postanowili ruszyć z kolejnym sklepem. Na lokalizację wybrano następny modowy dystrykt w Tokio Aoyamę. Nowy sklep otrzymał nazwę Nowhere LTD. 

NOWHERE

W tym okresie Takahashi poznał kolejnego wielkiego designera Hiroshi Fujiwarę, z którym wszedł we wspólny projekt w 1994 roku. Owocem tej kolaboracji była pierwsza linia odzieżowa brandu A.F.F.A. Rozwinięcie skrótu oznaczało Anarchy Forever Forever Anarchy. Projekt ten kosztował ich wiele pracy oraz czasu. Spędzili nad nim prawie trzy lata. Warto również dodać, że A.F.F.A. dla Juna była w pewnym sensie upustem emocji, związanych ze wspomnianymi powyżej inspiracjami punkiem, rockiem i całą brytyjską sceną, wykonującą ten rodzaj muzyki. 

ANNA1

Jeszcze tego samego roku, Jun zaprezentował swoją pierwszą damską kolekcję odzieżową, na którą uwagę zwróciła założycielka COMME des GARÇONS Rei Kawakubo. Kupiła ona kurtkę bomberkę MA-1 i w taki sposób doszło do nawiązania znajomości. Takahashi chwile po pokazie udał się do stacjonarnego sklepu CDG. Podczas przeglądania asortymentu, zaczepiła go jedna z osób z personelu, mówiąc, że Kawakubo byłaby również zainteresowana zakupem butów UNDERCOVER. Jun nie chciał żadnych pieniędzy. Gdy udał się do swojej ojczyzny, pierwsze co zrobił to wysłał Rei jedną parę sneakersów w prezencie. Tak oprócz samej znajomości, narodziła się także przyjaźń, bowiem Kawakubo stała się kluczowym wsparciem dla UNDERCOVER i przekonała Juna, by pokazał swoje prace szerszemu gronu, nie bazując tylko na klienteli z Tokio. 

Rei CDG

UNDERCOVER pojawiło się na rynku europejskim oraz w Ameryce Północnej. Wysokie koszta importu towarów z Japonii, sprawiły że produkty sygnowane przez Juna miały o wiele wyższe ceny niż na rodzimym podwórku, a ten stan rzeczy sprawił, że ubrania tego brandu trafiały raczej do high-endowych butików, przez co otoczka prestiżu tworzyła się poniekąd sama. 

Rei była dla nas ogromnym wsparciem, również emocjonalnym – wspomina Jun i dodaje – przed samym pokazem w Paryżu, rozmawiała z wieloma osobami o Undercover i to właśnie jej zawdzięczam tłum, który postanowił nas sprawdzić. 

Kawakubo uświadomiła również Takahasiemu, że kluczem do sukcesu jest niezależność, podając przykład, że w Europie większość projektantów jest „własnością” wielkich modowych korporacji, a ona w CDG dzierży rolę właściciela, prezydenta i głównego designera, ale przy okazji jej ogromnym wsparciem jest mąż Adrian Joffe. 

Dlatego też w kolejnych latach największym wyzwaniem dla Juna było znalezienie swojego własnego „Adriana”, któremu mógłby w pełni zaufać. 

Kierowanie i kontrolowanie firmy to bardzo ciężkie zadanie. Nie jestem tego rodzaju człowiekiem, by tym wszystkim się zajmować. Oczywiście sam założyłem ten brand, więc wiadomo, że nie ucieknę od tego rodzaju rzeczy – wyjaśnia Takahashi. 

Natomiast końcówka lat 90-tych to dla UNDERCOVER czas rożnych kolaboracji i współprac. Azjatycki rynek miał naprawdę wielu ciekawych reprezentantów, którzy chętnie łączyli siły w swoim własnym kręgu. Mowa tutaj między innymi o NEIGHBORHOOD, WTAPS, BAPE, Wacko Maria czy BOUNTY HUNTER. Takahashi był również jednym z pierwszych projektantów, który podjął pracę z Futurą i KAWSem. 

UNDERCOVER w XXI wiek wjechało z buta, bowiem kolekcja tej marki pojawiła się na Fashion Week w Paryżu i osiągnęła ogromny sukces. Jun Takahashi otrzymał dwie statuetki w głównych konkursach od Mainichi Shimbun – jednej z najważniejszych gazet w Japonii. Sam pokaz był szokujący, bowiem ukazywał modelki w dość niecodziennych charakteryzacjach, gdzie ich kolana były zranione i posiniaczone. Motywem przewodnim całego zestawu odzieżowego był… strup, czyli wykwit powstały wskutek zasychania płynu wysiękowego, treści ropnej lub krwi. Ta delikatna granica pomiędzy pięknem, a zniszczeniem, widoczna była również przy powstawaniu jesienno-zimowej kolekcji, przeznaczonej na 2005 rok. Przede wszystkim chodziło o płaszcz, wykonany z setek filcowych wycinków w kształcie czaszek. 

Jun Takahasi wzbudzał zainteresowanie nie tylko poprzez projekty odzieżowe. W 2009 roku stworzył pluszową zabawkę o nazwie Grace Dolls. Była to upiorna, antropomorficzna lalka, wielkością przypominająca człowieka, a do tego wyposażona była w lampę rowerową, umieszczoną w okolicach twarzy. Co więcej, produkcja tego typu akcesoriów od zawsze była pasją Juna, a sama niepokojąca, groteskowa estetyka z domieszką barokowego stylu, zdecydowanie oddawała ducha UNDERCOVER. 

doll1 doll2

Następny rok również był przełomowy. Może nie stricte dla UNDERCOVER, ale dla samego Takahasiego, który otrzymał ofertę od obuwniczego giganta Nike. Specjalnie piszemy, że nie jest to typowo ogromny ruch dla jego marki, ponieważ jego praca skupiła się na stworzeniu specjalnej linii Gyakusou, gdzie największy nacisk położono na wysoką jakość odzieży, przeznaczonej do biegania. 

Jest to projekt, za który Jun odpowiada w stu procentach. Dosłownie tłumacząc Gyakusou jako bieg do tyłu. Nazwa ta to nic innego jak odniesienie się do sposobu biegu Takahasiego, który jest zapalonym biegaczem. W zasadzie każdego dnia potrafił przebiec 10 mil w okolicy tokijskiego Yoyogi Park, unikając tradycyjnych tras biegu, zgodnych z ruchem wskazówek zegara, na rzecz biegu w przeciwnym kierunku, sprawiając przy tym kłopoty innym uczestnikom. 

Gyakusou Jun running

Sama linia okazała się ogromnym sukcesem, o czym zresztą świadczy długość trwania tej współpracy. Jun przez dobrych siedem lat tworzył ubrania, trafiające na konto Gyakusou, ale po siedmiu latach owocnych prac, UNDERCOVER ogłosiło oficjalną kolaborację ze swooshem. 

W międzyczasie UNDERCOVER „romansowało” z jedną z największych legend amerykańskiego streetwearu, marką Supreme. Całość zawarta była we wiosenno-letniej kolekcji, przeznaczonej na 2015 rok, a sam zestaw odzieżowy przyjął się wśród miłośników mody. Specjalnie na to wydarzenie przygotowano interesujące skórzane kurtki, na których umieszczono dobrze nam znany slogan ANARCHY IS THE KEY. Do tego należy dorzucić interesujące hoodie oraz płaszcze. Drop ten na tyle dobrze się przyjął, że Supreme postanowiło pójść za ciosem i w sezonie jesień/zima 2016 również zaprosiło UNDERCOVER do wspólnej pracy. Przy drugiej kolekcji jeszcze bardziej zaszalano pod względem nawiązań do brytyjskiej sceny punk-rocka. Kolejnym zaproszonym gościem był Dr. Martens, który idealnie wpasowywał się w schematy serwowane przez UNDERCOVER. Na bomberkach typu MA-1 umieszczono między innymi taki napis jak GENERATION FUCK YOU. 

ANNA Supreme x Undercover 1

Mimo wszystko Jun dalej utrzymywał, że UNDERCOVER to relatywnie mała marka, która ciągle musi walczyć z różnymi przeszkodami i wciąż nie ma finansowego zabezpieczenia. 

Nie jestem aż tak bardzo nastawiony na zarabianie ogromnych pieniędzy. Tak naprawdę interesują mnie pieniądze tylko w momencie, gdy pozwalają mi one na swobodną realizację moich projektów – przekonuje Takahashi

Kolaboracje bardzo pomogły UNDERCOVER ustabilizować się przede wszystkim pod względem finansowym. Po drodze Jun nawiązał jeszcze współpracę między innymi z Takahiro Miyashita, odpowiedzialnym za projekty dla Number (N)ine oraz ogromnym sklepem UNIQLO. 

Z resztą dzięki temu ostatniemu, Takahashi spełnił swoje marzenie. Od zawsze chciał zaprojektować dziecięcą linię odzieżową, jednak problemy z ograniczoną ilością materiałów premium sprawiły, że zawsze odkładał tę myśl na później. Dzięki japońskiemu gigantowi UNIQLO mógł pozwolić sobie na zrealizowanie wszystkich pomysłów, siedzących w jego głowie. Tak powstała linia, skierowana do najmłodszych odbiorców. Otrzymała ona nazwę UU. 

To co wszystkie kolaboracje mają ze sobą wspólnego to możliwości, czyli to co możemy zrobić, a czego nigdy nie moglibyśmy osiągnąć jako Undercover. To coś jak przyjaźń, gdzie razem dzielimy się korzyściami, a także korzystamy z zasobów i możliwości drugiej strony – Jun wyjaśnia własną filozofię na temat współprac. 

Dlatego też w 2017 roku oddział NikeLAB postanowił zaprosić UNDERCOVER do pracy nad modelem Nike SB Dunk, dzięki czemu światło dzienne ujrzała kolorystyka CHAOS / BALANCE. Ponadto należy do tego dorzucić jeszcze wariant UNDERCOVER x Nike React Element 87, gdzie Jun odpowiadał za cztery kolorystyki, a jedna z nich zagościła na stopach aktora Sadie Sink, znanego z serialu Stranger Things na Paryskim Fashion Weeku, zanim wszystkie modele trafiły na sklepowe i wirtualne półki. 

UNDERCOVER x Nike 2

Natomiast, jeśli chodzi o współpracę z Supreme to ktoś z kierownictwa mocno wziął sobie do serca słowa do trzech razy sztuka. Wiosenno-letnia kolekcja na 2018 rok to kolejny wspólny drop, do którego zaproszono jeszcze legendarny, nowojorski skład Public Enemy i jak zwykle okazał się on sukcesem. 

Nike React Public Enemy

W 2018 doszło do jeszcze jednej ciekawej sytuacji. Mianowicie Takahashi wystartował z kolejnym interesującym projektem, funkcjonującym pod szyldem UNDERCOVER PRODUCTION. Jest to kreatywna agencja, cechująca się przede wszystkim niezależność. Wystartowała z buta, bowiem od razu uruchomiono oddział designu, reklamy, marketingu czy produkcji. 

Bazując na tych wszystkich zabiegach, serwowanych przez UNDERCOVER, gdzie praktycznie każda decyzja to sukces, a co najważniejsze sprawia, że jest o niej głośno. W końcu mottem tej marki jest następujące zdanie: 

We Make Noise, Not Clothes

Gdzie kupić ciuchy Undercover?

Jak bywa niemalże w każdym przypadku – najlepiej udać się do źródła, czyli albo do internetowego sklepu japońskiej marki albo jeśli jesteśmy w samej Japonii, do któregoś ze sklepów stacjonarnych.

A co poza tym? Sporą ofertę posiada brytyjski sklep END Clothing, jeden z najlepszych na rynku. Można jeszcze sprawdzić włoskie Slam Jam, Antonioli, Luisaviaroma. Sporą ofertę posiada jeszcze Farfetch.

jun takahashi undercover


Pamiętaj, że po przeczytaniu tego artykułu warto sprawdzić nasze pozostałe teksty na temat wybranych streetwearowych brandów:


Bylibyśmy Wam niezmiernie wdzięczny jeśli udostępnicie ten artykuł na Facebooku, forum czy grupie związanej ze streetwearem. Podzielcie się dobrą wiedzą i czymś ciekawym. Może to kogoś zainteresuje i wciągnie się w naszą tematykę. Zawsze to coś więcej niż kolejny post typu: jaki będzie na tym resell. Dzięki!

Ten post może zawierać linki afiliacyjne.

- Reklama -Nike
- Reklama -Nike

ZOBACZ NASTĘPNE ARTYKUŁY:

Continue to the category